Wisselen van zorgverzekeraar. Het hoe en waarom.

De premies en premievoorwaarden van de zorgverzekeraars zijn bekend. Tot en met 31 december 2016 kan je de lopende verzekering nu eventueel opzeggen. Om vervolgens tot en met 31 januari 2016 een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. Maar waarom zou je dat doen? En hoe?

Elke verzekeraar biedt zowel een basisverzekering als aanvullende verzekeringen. Zo’n basisverzekering is verplicht. Ze verschillen onderling niet al te veel en de kosten ervan zijn per verzekeraar hoger, lager of gelijk Kies je daarom alleen een basisverzekering, dan is de keuze op prijs snel gemaakt – zou je denken. Want een basisverzekering komt in verschillende smaken. Kies je een restitutiepolis, een naturapolis of een combinatiepolis?

Bij een restitutiepolis betaal je vaak de rekeningen eerst zelf. Daarna declareer je ze bij de zorgverzekeraar. Je hebt vrije zorgkeuze en krijgt die keuze vergoed. Bij een naturapolis gaat de rekening direct van de zorgverlener naar de zorgverzekeraar. Je hebt geen vrije zorgkeuze. Kies je bijvoorbeeld een zorgverlener waarmee geen afspraken zijn gemaakt, dan kan je vergoeding lager uitvallen dan de kosten. En de combinatiepolis? Juist, die combineert de twee.

Dan is er nog de combinatie van de basisverzekering met aanvullende verzekeringen. Welke denk je nodig te hebben en wat is per verzekeraar voor jou de voordeligste combinatie? Is de dienstverlening wel gelijk? Het waarom van die keuze zit dan ook vooral in de afstemming op je persoonlijke voorkeuren (of soms noodzaken) en de prijs.

Wisselen van verzekeraar doe je binnen een bepaalde periode en hierbij zijn twee volgordes denkbaar. Om te wisselen van verzekeraar:

  1. Zeg je per mail of brief de oude op en ga je op zoek naar een nieuwe.
  2. Ga je op zoek naar een nieuwe en zegt deze de oude op.

Optie 2 is het gemakkelijkst en veiligst. Je hoeft je alleen maar aan te melden en blijft nooit onverzekerd. En heeft de verzekeraar zelf ook wat te zeggen? Jazeker. Voor de basisverzekering geldt een acceptatieplicht. Een verzekeraar kan je dus niet als klant weigeren. Die acceptatieplicht geldt echter niet voor de aanvullende verzekeringen. Zo kan de verzekeraar bijvoorbeeld bepalen dat je pas ná een zekere periode in aanmerking komt voor een bepaalde vergoeding.

Kijk ook even bij onze meest gestelde vragen op https://www.adfiz.nl/finfin/zorgverzekering

En bespreek het vooral en vooraf met je adviseur. Dan ben je tenminste zeker en dat is in 2017 weer een zorg minder.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.